torsdag den 15. maj 2008

Cat Eye guide

Så skulle det være tid til endnu en Gimp guide. Denne gang skal det handle om, hvordan du forvandler dine, uden tvivl smukke, øjne, til nogle mere ubehagelige katteøjne.

Lad os starte med original billedet, som desværre ikke er taget af mig. Men istedet er fundet på flickr:


Det ser jo ganske fint ud, men udover den voldsomt blå farve er billedet jo en kende kedeligt.
Det vil vi ændre på nu, så få smidt billedet ind i Gimp:


Først starter skal vi have fjernet den kedelige pupil, og til dette er cloneværktøjet perfekt. Du vælger cloneværktøjet og arbejder i cirkulære bevægelser, indtil hele pupilen er væk:


Som du kan se er pupilen helt væk og så kommer vi til noget af det sjove; de katteagtige pupiler. Husk endelig at oprette et nyt lag for hver ændring. Kopier laget om nødvendigt.
Til kattepupilen skal du oprette et ny gennemsigtigt lag, og arbejde på det:

Som du kan se, benyttes baneværktøjet. Du kunne i princippet tegne pupillen, men jeg syntes det er nemmest at arbejde med baneværktøjet. Når du har lavet en markering som den på billedet, lukker du banen og trykker "enter". Du har nu en fin markering, som du kan fylde med sort farve(bare træk den sorte farve over i markeringen).

Du skal nu kopiere laget med kattepupilen og lege lidt med filteret "waves":

Når du har fundet en passende værdi, lader filteret arbejde og lægger det nye lag i "overlay" mode. Så har vi en lidt mere realistisk pupil.

Så er vi faktisk næsten færdige! Men øjets farver er da lidt kedelige, så dem skal vi lige have peppet lidt op.

Sørg for at laget med det "lukkede" øje er markeret og få slået "quick mask" til(Den lille firkant, ned i venstre hjørne.

Når du har malet din markering(brug en fuzzy brush),trykker du igen på den lille firkant og dit øje er nu markeret. At bruge quick mask til markering er en rigtig glimrende metode. Især hvis du er i besiddelse af en digitizer.
Så skal du faktisk lege lidt med farverne og her er der frit slag. Det er et spørgsmål om smag, men jeg er vil med røde øjne(måske fordi de minder om mine egne, sådan en mandag morgen;-) )
Du kan bruge "farveoplæg" funktionen som du finder under farver(big surprise)


Så er du faktisk færdig og du kan nu lave lidt småjusteringer. Personligt syntes jeg at resten af billedet skal være sort/hvid og derfor har jeg inverteret markeringen omkring øjet og afmættet resten af billedet.
Jeg ender ud med dette resultat:



Der er rig mulighed for at eksperimentere med de forskellige indstillinger, og du kan hurtigt og forholdsvist enkelt får nogle fede effekter ud af det.
Et eksempel kunne være dette billede:


Her har jeg ikke afmættet billedet men istedet brugt kanalmixeren til min sort/hvid konvertering. Dette giver nogle unikke muligheder, for at styre lyset og farvekanalerne.

Håber du kunne bruge guiden og hvis der er problemer må du endelig skrive en kommentar. Bemærk at guiden er skrevet efter en 6 timers skriftlig eksamen, så der er sikkert en del fejl og mangler:-) Sig til hvis du ser dem, så prøver jeg at fange dem.










Ingen kommentarer: