søndag den 24. august 2008

Elisa=Failed!

Jeg fandt endelig ud af hvordan jeg kunne få tv-out til at virke med et ATI kort, og det med den åbne driver tilmed!
Her er en to enkle kommandoer, hapset fra Gentoo's wiki:

For a Radeon 9000, issuing the following commands works:

xrandr --output S-video --set load_detection 1
xrandr --output S-video --auto

Note that the default TV standard appears to be NTSC, so if you need PAL you must either add this line to the "Device" section in your xorg.conf:

Option      "TVStandard" "pal"

Or run run the following command before activating TV-Out:

xrandr --output S-video --set tv_standard pal
Sådan endelig! Sort på hvidt, man kan altså få tv-out til at virke med et ati kort!! Jeg var begyndt at tro, at det var en myte.

Nå men jeg fik så Mandriva smidt på maskinen sammen med Elisa, hvilket fungerede rigtig fint(Mandriva har et rigtig godt backport repo, hvilket betyder at mange pakker er tilgængelige i en spritny version).
Dog er jeg just begyndt at ane skår i min glæde, for det ser ud til at filmene ryger ud af sync, hvis jeg benytter Elisa. Det er ikke alle film, men mange.
Jeg vil mene at fejlen ligger i Gstreamer, men jeg aner ikke hvad man gøre ved det, men irriterende er det.
Så jeg skal se om jeg ikke kan smide Mythbuntu ind på maskinen imorgen, og så håbe at det virker.

Ingen kommentarer: